דומיינים בעברית – לשוק הישראלי

דומיינים בעברית – דומיינים הפונים במיוחד לפלח השוק הישראלי

אחת מהמגמות החמות בעולם כיום הם הדומיינים המקומיים שכתובתם בשפה הלוקאלית שאיננה אנגלית. למעשה, כבר בסביבות 2003 התחיל עולם האינטרנט לחמם את המנועים בכיוון, וגם ראינו סנוניות מולטי-לינגוואליות כדוגמתם של אתרים בעברית חלקית, או, אפילו כתובות אתרים בשפות זרות שאינן אנגלית (דוגמת אתר הבית של הקרמלין ברוסיה בכתובת http://президент.рф/), אבל, רק לאחרונה נראה כי דברים מתחילים לנוע ברצינות לעבר לוקליזציה אמיתי של כתובות האתרים.

 

מה יותר טבעי לקהל ישראלי מאשר כתובות דומיינים בעברית?

זה כ”כ הגיוני שגולש ישראלי יקליד בשורת הכתובת כתובת בעברית מלאה ולא יצטרך להחליף את שפת המקלדת שלו ולשבור את הראש על השם ה”מאונגלז” של העסק (האם כתובת האתר של חנות הפרחים הקרובה אליו היא Aviflowers, Aviprachim, או Aviprahim?), מה רע ב”אביפרחים.קום”? אין ספק שמבחינת דוברי שפות שאינן אנגלית, מדובר בהתקדמות, כך שלבעלי האתרים ה”זרים” (בארצות שאינן דוברות אנגלית) וגם לגולשים המקומיים מדובר בהחלט בשיפור, אשר יגרום לחוויית משתמש טובה יותר לגולש ויגרום ל-CTR (אחוזי המרה) גבוה יותר גם יחד. אם כך, דומיינים בעברית יתקבלו בברכה מצד הגולשים ובעלי האתרים.

 

אז איפה הבעיה?

הבעיה הגדולה היא שתוכניות לחוד ומעשים לחוד, למעשה – תוכניות לחוד וטכנולוגיה לחוד. ראיתם פעם כיצד כתובות אתרים של דומיינים בעברית חלקית מקודדות בעת ההעתקה משורת הכתובת בדפדפן ובהדבקה לתוך קישור במסמך וורד, למשל? אנחנו מקבלים שורה של סימנים לא מזוהים כמו http://xn--4dbbagic2aac4aqfj7b0f7a.co.il/ או שורה ארוכה של אותיות ותווים, שכל קשר בין צבר אותיות זה לבין כתובת האתר בעברית כפי שאנחנו רוצים אותה וכפי שהיא אמורה להיות, מקרית בהחלט. אמנם, בשפות מסוימות נמצא סוג של מעקף שמאפשר גלישה באתרים שהכתובת שלהם איננה באנגלית (למשל, http://www.thaiurl.com, המאפשר גלישה באתרים שכתובותיהם בתאית מלאה), אבל באופן כללי ניתן לומר שעד כה, החסמים ליישום ולהטמעה היו אתגרי הטכנולוגיה של עמדו בדרישות, ולא הרצון והעניין של בעלי האתרים או של הגולשים.

 

בשורה התחתונה:

אין ספק שדומיינים בעברית מלאה (או אפילו דומיינים בעברית חלקית) יכולים למנף את העסקים הישראלים דרך כתובות אתר זכירות, הם יכולים לגרום לגולשים ישראלים לחוש בנוח יותר בדומיין כזה, ועקב כך, גם להעלות את אחוזי ההמרה שלהם. אבל, כל זאת יקרה רק במידה והטכנולוגיה תצליח לעמוד בהצלחה באתגרים שאתרים בעלי כתובות כאלה מציבים לה. מתוך היכרות עם קצב התפתחות הטכנולוגיות, ניתן להניח כי לא יחלוף זמן רב, עד שנוכל ליהנות (והפעם, בלי קשיי קידוד) מאתרים שכתובתם מרקט-ווייז.קו.איל, דומיין-דה-נט.קו ודומים להם. זה בטוח יגיע, וכנראה, אפילו הרבה יותר מוקדם ממה שאנחנו חושבים שזה יקרה. ואז, סופסוף, נוכל ליהנות מכתובות אתרים קלות, זכירות ואפקטיביות.